Factsheet: Mentale weerbaarheid en welbevinden in de schoolsetting
Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste kinderen van de wereld. Tegelijkertijd heeft naar schatting 20-25% van de leerlingen tussen de 11 en 18 jaar last van gedrags- of psychosociale problemen, zoals overmatig middelengebruik of een angst- of depressieve stoornis. Deze problemen hangen vaak samen met schooluitval, disfunctioneren in de volwassenheid en een slechtere fysieke gezondheid. Investeren in de mentale gezondheid en weerbaarheid van jongeren lijkt dus zinvol.
Omdat jongeren een groot deel van hun tijd verblijven op school, lijkt de schoolsetting een goede context voor het aanbieden van interventies gericht op het vergroten van de mentale weerbaarheid en het mentaal welbevinden. In deze factsheet van Trimbos Instituut vind je een samenvatting van literatuuronderzoek naar het aanbod en de effectiviteit van deze interventies (nationaal en internationaal).
Er wordt antwoord gegeven op de volgende twee vragen:
- Welke categorieën interventies zijn er onderzocht en wat is bekend over de
effectiviteit? - Welke interventies worden er in Nederland aangeboden voor kinderen en jongeren in
het basis- en voortgezet onderwijs en wat is bekend over de effectiviteit daarvan?
Webinar burn-out
Op 18 april (14:00-15:00) organiseren we het webinar ‘Jong, opgebrand en nu de zaak weer op de rit!’