Interview: Hoe Coca-Cola kan zorgen voor impact
Coca-Cola Nederland sloot zich in 2016 aan bij Alles is Gezondheid. Een verbinding die misschien bij sommigen vragen oproept. Begrijpelijk, mede omdat veel mensen niet weten dat het bedrijf zich al jaren inzet voor veranderingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. We spraken met Therese Noorlander, Public Affairs & Communications Director Coca-Cola Nederland.
“In de pledge die Coca-Cola tekende, was de ambitie om in 2020 gemiddeld tien procent minder calorieën in onze producten te hebben ten opzichte van 2012. Coca-Cola heeft die ambitie omhoog gebracht naar vijftien procent en zet daarmee nog steviger in op innovatie en caloriearme productontwikkeling. We zijn hard bezig met het verlagen van de calorieën in onze dranken, het verduurzamen van verpakkingen, verantwoorde marketing en het verkleinen van portiegrootten. Wij maken over verschillende assen afspraken die raken aan die elementen.”
“In 2020 zit er in onze producten gemiddeld vijftien procent minder calorieën dan in 2012.”
Serieuze ambitie
“In 2017 lanceerde Coca-Cola Nederland zeventien nieuwe producten. Alle zeventien caloriearm of -vrij. Deze productinnovaties passen ook bij het actieplan op duurzaamheid dat we in november 2017 presenteerden. Ons streven naar een gezonder aanbod en gezondere keuzes is daar een belangrijk onderdeel van. Wereldwijd, met bijvoorbeeld caloriereductie in onze producten, gaat het bij onze schaalgrootte om enorme getallen en hoeveelheden. Elk procentje betekent een grote beweging. We doen het niet een beetje, het is geen klein stapje. In 2017 hebben we bijvoorbeeld als enige land ter wereld Sprite zonder suiker op de markt gebracht. Het is nu spannend om te zien of andere landen zullen volgen. We zijn best een beetje trots op wat we als klein landje hebben neergezet met zo’n merk.”
Partners
“We gaan graag een commitment aan met organisaties die jongeren helpen zich te ontwikkelen. Sociaal, fysiek en mentaal. Om dat te bereiken, werken we samen met partners die inhoudelijke expertise hebben op dit gebied, zoals Special Olympics, NOC*NSF, Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en het Jeugd Sport- en Cultuurfonds. Wij kunnen ze met ons bereik helpen hun expertise bij de beoogde doelgroep te laten landen. Dat is ook de achterliggende gedachte om ons aan te sluiten bij Alles is Gezondheid en samenwerking te zoeken met partners die specialist zijn op de thema’s waar wij ons voor willen inzetten.”
“In 2025 is de helft van onze producten calorievrij of -arm.”
Verantwoorde keuzes
“Ik begrijp de scepsis van mensen wel als het over Coca-Cola en thema’s als gezondheid gaat. We kunnen echter juist veel betekenen omdat we onze omvang kunnen benutten voor het leveren van een positieve bijdrage. Wij geloven niet in opleggen en verbieden. Wij geloven dat we verantwoorde keuzes gemakkelijker kunnen maken en verantwoord consumptiegedrag kunnen stimuleren. Het gaat bij gezamenlijke activiteiten die we organiseren, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken, dan ook niet om het promoten van ons product, maar om het maatschappelijke effect dat we willen bereiken.”
Ambities voor de toekomst
“Ook in de toekomst hebben we mooie ambities. In 2018 zijn we gestart met de lancering van zes nieuwe producten met weinig calorieën. Ook zullen we nog meer zichtbare stappen maken op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid. Denk aan het inzetten op meer gebruik van gerecycled materiaal en het meehelpen aanpakken van zwerfafval. In 2025 is de helft van onze producten calorievrij of -arm. We hebben een verdubbeling van ons marketingbudget op onze calorievrije en -arme producten ten opzichte van onze traditionele, suikerhoudende producten gerealiseerd de afgelopen jaren. We willen blijven vernieuwen en op dit gebied koploper zijn. We hopen via ons productaanbod, gerichte marketing en impact volle samenwerkingen bij te dragen aan die toenemende vraag naar de calorievrije en -arme producten.”
Pledgeondertekening
Met de pledge van Alles is Gezondheid zet Coca-Cola nog steviger in op caloriearme en duurzame productontwikkeling.
Actieplan duurzaamheid
In november 2017 presenteerde Coca-Cola het actieplan voor duurzaamheid in West-Europa. De stip aan de horizon is 2025.