Terug

Alles Oké? Supportlijn

20 april 2021

Het welzijn van jongvolwassenen is in het afgelopen jaar afgenomen, concludeerde het Sociaal en Cultureel Planbureau in het rapport ‘Eén jaar met corona’. Hierdoor ontstaan er toenemende mentale problemen onder deze groep. Iedereen tussen 18 en 24 jaar kan nu voor een luisterend oor terecht bij de Alles Oké? Supportlijn. Getrainde vrijwilligers bieden via de bel- en chatlijn dagelijks laagdrempelige support als het even niet zo lekker gaat. Alles is er bespreekbaar. Contact is gratis, anoniem en je zit nergens aan vast. De Alles Oké? Omdat Alles is Gezondheid zich met initiatieven zoals jongerenhulponline, ziemijnu, the model’s health pledge en Missie Mentaal inzet voor de (mentale) gezondheid van jongeren, ondersteunen wij van harte de op 7 april 2021 gelanceerde Alles Oké? Supportlijn. De Supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon in samenwerking met diverse partijen uit het veld, met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Enorme impact

“Jongvolwassenen worden hard getroffen door de coronamaatregelen: hun hele leven ligt al meer dan een jaar zowel praktisch als sociaal op z’n gat. Stages konden niet doorgaan, ze verloren hun (bij)baan en sociale contacten zijn tot het minimum beperkt. Ook krijgen we steeds meer signalen dat deze groep kampt met mentale problemen als eenzaamheid en depressiviteit. Het is erg belangrijk om daarover te praten,” aldus Roline de Wilde, initiatiefnemer en directeur van De Kindertelefoon.

“Onderzoek onder de doelgroep laat zien dat 1 op de 3 momenteel behoefte heeft aan een laagdrempelige supportlijn, meer dan de helft geeft aan mensen in hun omgeving te kennen die deze behoefte hebben. Door deze laagdrempelige supportlijn in het leven te roepen is er voor deze groep een luisterend oor op het moment dat ze niet zo lekker in hun vel zitten.”

Bijna honderd vrijwilligers

Een groep van bijna honderd, speciaal voor deze lijn, opgeleide vrijwilligers staat klaar om de komende maanden de chat en telefoon te bemannen. De Wilde: “Deze vrijwilligers zijn getraind om écht naar je te luisteren, zonder oordeel. Het kan al enorm opluchten om je verhaal kwijt te kunnen en als je dat fijn vindt, kunnen ze ook met je meedenken hoe je weer een stap in de goede richting kunt zetten. Je hebt daarbij zelf de regie.”

Initiatief van De Kindertelefoon

De Alles Oké? Supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon en tot stand gekomen in samenwerking met diverse partners uit het veld waaronder De Luisterlijn, 113 en Fier. Jongeren uit de doelgroep zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de lijn. Evenals lokale initiatieven en ervaringsdeskundigen van Laten we Praten, Frisse Gedachtes en @ease die het afgelopen jaar veel gesproken hebben met deze jongvolwassenen. De Alles Oké? Supportlijn is opgericht als noodvoorziening voor de periode van één jaar, met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Dagelijks geopend

De lijn is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Bellen kan naar 0800-0450 en de chat is bereikbaar via allesoke.nl. Contact is gratis, anoniem en je zit nergens aan vast. Meer informatie op www.allesoke.nl.

Communicatieadviseur